Valikaine „Informaatika”
Üldalused
Õppe- ja kasvatuseesmärgid
Põhikooli informaatikaõpetusega taotletakse, et õpilane:
1) valdab peamisi töövõtteid arvutil igapäevases õppetöös eelkõige infot otsides, töödeldes ja
analüüsides ning tekstidokumente ja esitlusi koostades;
2) teadvustab ning oskab vältida info- ka kommunikatsioonitehnoloogia (edaspidi IKT) kasutamisel
tekkida võivaid ohte oma tervisele, turvalisusele ja isikuandmete kaitsele;
3) koostab IKT vahendeid kasutades toimiva ja efektiivse õpikeskkonna;
4) osaleb virtuaalsetes võrgustikes ning kasutab veebikeskkonda digitaalsete materjalide
avaldamiseks kooskõlas intellektuaalomandi kaitse heade tavadega.
Õppeaine kirjeldus
Informaatika õpetamise üldeesmärk on tagada põhikooli lõpetaja info- ja
kommunikatsioonivahendite rakendamise pädevused igapäevase töö- ja õpikeskkonna
kujundamiseks eelkõige koolis, mitte niivõrd tulevase ametikoha nõudmisi arvestades. Põhikooli
informaatikaõpetuses ei ole tarvis lähtuda arvutiteaduse kui kooliinformaatika kaudseks aluseks
oleva teadusdistsipliini ülesehitusest ega sisust, vaid pigem igapäevase arvuti- ning internetikasutaja
vajadustest.
Informaatika õpetamise põhimõtted põhikoolis on:
1) elulähedus: näited, ülesanded jm võetakse õpilasele tuttavast igapäevaelust (kool, kodu,
huvitegevus, meedia);
2) aktiivõpe ja loomingulisus: eelistatakse õpilasi aktiivistavaid ning loomingulisust esiletoovaid
õppemeetodeid;
3) uuenduslikkus: läbiva teema „Tehnoloogia ja innovatsioon” vaimus eelistatakse uuenduslikke
tehnoloogiaid ning lahendusi;
4) ühisõpe: nii informaatikatundides kui ka kodutööde puhul on eelistatud koostöös õppimise
meetodid;
5) teadmusloome: uut teadmust õpitakse üheskoos luues, mitte vananenud infot meelde jättes;
6) vaba tarkvara ja avatud sisu: võimaluse korral eelistatakse kommertstarkvarale vaba tarkvara;
7) turvalisus: kool tagab õpilastele turvalise veebipõhise töökeskkonna ning propageerib ohutuid
käitumisviise võrgukeskkonnas;
8) lõimitus: õpiülesannetes (nt referaatides, esitlustes) kasutatakse teiste õppeainete teemasid;
9) sõltumatus tarkvaratootjast: õpe ei tohi olla üles ehitatud üksnes ühe tarkvaratootja või platvormi
kasutamisele; koolil on kohustus tutvustada ka alternatiive.
Informaatika on kergesti lõimitav kõigi teiste õppeainetega, kuna info- ja
kommunikatsioonitehnoloogia moodustab loomuliku osa tänapäevasest õpikeskkonnast. See
lõiming toimub mõlemal suunal: ühelt poolt kasutatakse informaatika õppeülesandeid koostades
teiste õppeainete teemasid, et luua mõtestatud õppimine, ning teiselt poolt kujundatakse IKT
pädevusi teistes õppeainetes referaate ja esitlusi tehes, andmeid kogudes ning analüüsides. Eraldi
tuleks esile tõsta tugeva lõimingu võimalusi uuenenud ühiskonnaõpetuse ja informaatika ainekava
vahel, käsitledes e-riigi, e-kaasamise ja virtuaalsete kogukondade teemasid. Informaatika
ainekavaga luuakse eeldused integreerida tehnoloogiat ja uuenduslikkust läbiva teemana teistesse
õppeainetesse.
Informaatika ainekäsitlus on tavapäraselt seotud, varem õpitu juurde tullakse igas järgmises
kooliastmes uuesti tagasi süvendatult. Põhirõhk on praktilisel arvutikasutusel erinevaid õppeaineid
õppides.
Õppetegevust kavandades ja korraldades:
1) lähtutakse õppekava alusväärtustest, üldpädevustest, õppeaine eesmärkidest, õppesisust ja
oodatavatest õpitulemustest ning toetatakse lõimingut teiste õppeainete ja läbivate teemadega;
2) taotletakse, et õpilase õpikoormus (sh kodutööde maht) on mõõdukas, jaotub õppeaasta ulatuses
ühtlaselt ning jätab piisavalt aega puhkuseks ja huvitegevusteks;
3) võimaldatakse õppida üksi ning üheskoos teistega (iseseisvad, paaris- ja rühmatööd), et toetada
õpilaste kujunemist aktiivseteks ning iseseisvateks õppijateks;
4) kasutatakse diferentseeritud õppeülesandeid, mille sisu ja raskusaste toetavad individualiseeritud
käsitlust ning suurendavad õpimotivatsiooni;
5) rakendatakse võimalusel nüüdisaegseid info- ja kommunikatsioonitehnoloogiatel põhinevaid
õpikeskkondi ning õppematerjale ja -vahendeid;
6) laiendatakse õpikeskkonda: looduskeskkond, arvutiklass, kooliõu, muuseumid, näitused,
ettevõtted jne;
7) peetakse silmas, et põhirõhk on veebipõhise personaalse õpikeskkonna loomise oskuste
kujundamisel;
8) tagatakse, et õppe vältel õpitakse headest tavadest lähtuvat veebikäitumist, sealhulgas
virtuaalsetes võrgustikes ning ametlikke infosüsteeme (e-kool, e-9) õppekeskkond, kooli ja
omavalitsuse koduleht) kasutades;
Füüsiline õpikeskkond
Informaatikaklassis on õpilasele tagatud järgmiste vahendite kasutamine:
1) üldjuhul on igal õpilasel eraldi arvutitöökoht, erandjuhul on kaks õpilast ühe arvuti taga;
2) dataprojektor;
3) failide salvestamise võimalus võrgukettale või kooli pakutavasse/toetatud veebikeskkonda;
4) lisaseadmete (printeri, mälupulga) kasutamise võimalus;
5) juurdepääs infosüsteemidele (e-kool, rühmatöökeskkond);
6) arvutitöökohtadel on toolid, arvutilauad, aknakatted;
7) isikutunnistuse kasutamise võimalus (kaardilugejad);
8) digitaalne foto- ja videokaamera.
Hindamine
Hindamisel lähtutakse vastavatest põhikooli riikliku õppekava üldosa sätetest.
Informaatika valikaine õpitulemusi hinnatakse jooksvalt õpiülesannete järgi.
I kooliaste
Õpitulemused ja õppesisu
Õpitulemused
Õpilane:
1) vormindab arvutiga lühemaid ja pikemaid tekste (nt kuulutusi, plakateid, referaate), järgides
tekstitöötluse põhireegleid (suur ja väike algustäht; kirjavahemärgid, reavahetused ja tühikud;
poolpaks, kald- ja allajoonitud kiri);
2) leiab internetist ja kopeerib tekstifaili või esitlusse erinevas formaadis algmaterjali (tekst, pilt)
ning töötleb neid vajaduse korral, pidades kinni intellektuaalomandi kaitse headest tavadest;
3) kasutab vilunult operatsioonisüsteemi graafilist kasutajaliidest (muudab akende suurust, töötab
mitmes aknas, muudab vaateid, sordib faile, otsib vajalikku);
4) salvestab tehtud tööd ettenähtud kohta, leiab ja avab salvestatud faili uuesti, salvestab selle teise
nime all;
5) kaitseb enda virtuaalset identiteeti väärkasutuse eest, valides igale keskkonnale uue tugeva
parooli ning vahetades paroole sageli, ega avalda sensitiivset infot enda kohta avalikus internetis;
6) kannab arvutisse fotosid;
7) ühendab turvaliselt arvuti külge erinevaid lisaseadmeid (mälupulk, hiir, väline kõvaketas).
Õppesisu
Arvuti töövahendina
Sissejuhatus tekstitöötlusse. Teksti sisestamine, vormindamine ja kopeerimine. Plakati või
kuulutuse koostamine ning kujundamine. Töövõtted: ohutu ja säästlik arvutikasutus. Failide
haldamine: salvestamine. Operatsioonisüsteemi graafiline kasutajaliides. Töö mitme aknaga.
Infootsing internetis ja töö meediafailidega. Turvalisus, autorikaitse ja isikuandmete kaitse.
Õppetegevus
Informaatikat õpitakse I kooliastmes valdavalt avastusõppe ja aktiivõppe vormis. Õpilastel
võimaldatakse ise tehes õppida uusi töövõtteid. Loenguid tuleks vältida, kuid samaaegu tagada
süsteemne käsitlus õpitavatest oskustest eelkõige hästi kavandatud ja tagasisidestatud õpiülesannete
kaudu. Et tagada õpitust arusaamine, tuleb toetada õpilaste refleksiooni õpitu kohta ja suulisi
ettekandeid. Peale valdavalt individuaalsete ülesannete tuleks õpilastele võimaldada rühmatööd (sh
veebipõhist keskkonda kasutades). Oluline on järgida metoodilise vaheldusrikkuse printsiipi,
varieerides järjestikustes tundides individuaalset ja rühmatööd ning avastuslikku ja esitluslikku
õpistrateegiat.
II kooliaste
Õpitulemused ja õppesisu
Õpitulemused
Õpilane:
1) vormindab arvutiga lühemaid ja pikemaid tekste (nt kuulutusi, plakateid, referaate), järgides
tekstitöötluse põhireegleid (suur ja väike algustäht; kirjavahemärgid, reavahetused ja tühikud;
poolpaks, kald- ja allajoonitud kiri; üla- ja alaindeks; sõna-, rea-, lõiguvahe; teksti joondamine;
laadid ja dokumendimallid; loetelud; värvid, joonised, pildid, diagrammid, tabelid);
2) leiab internetist ja kopeerib tekstifaili või esitlusse erinevas formaadis algmaterjali (tekst, pilt,
tabel, diagramm) ning töötleb neid vajaduse korral, pidades kinni intellektuaalomandi kaitse headest
tavadest;
3) viitab ja taaskasutab internetist ning muudest teabeallikatest leitud algmaterjali korrektselt,
hoidudes plagiaadist;
4) mõistab internetist leitud info kriitilise hindamise vajalikkust, hindab teabeallikate objektiivsust
ning leiab vajaduse korral sama teema kohta alternatiivset vaatenurka esindavaid allikaid;
5) kasutab vilunult operatsioonisüsteemi graafilist kasutajaliidest (muudab akende suurust, töötab
mitmes aknas, muudab vaateid, sordib faile, otsib vajalikku);
6) salvestab tehtud tööd ettenähtud kohta, leiab ja avab salvestatud faili uuesti, salvestab selle teise
nime all, kopeerib faile ühest kohast teise ning võrdleb faili suurust vaba ruumiga andmekandjal;
7) koostab teksti, diagramme, pilte, audiot, videot ja tabeleid sisaldava esitluse etteantud teemal;
8) kujundab esitluse loetavalt ja esteetiliselt, lähtudes muu hulgas järgmistest kriteeriumidest:
optimaalne info hulk slaidil, märksõnad sidusa teksti asemel, allikatele viitamine, kujunduse
säästlikkus;
9) koostab etteantud andmestiku põhjal andmetabeli, sagedustabelid ja sobivat tüüpi diagrammid
(tulp-, sektor- või joondiagrammi);
10) vormindab korrektselt referaadi järgmised osad: tiitelleht, automaatselt genereeritud sisukord,
sissejuhatus, peatükid, alampeatükid, joonised, tabelid, päis, jalus, kokkuvõte, kasutatud kirjandus
ja lisad;
11) salvestab valmis referaadi eri formaatides (doc, odt, pdf), pakib faili kokku, saadab selle e-posti
teel manusena õpetajale, laeb veebikeskkonda ja prindib selle paberile;
12) selgitab arvuti väärast kasutamisest tekkida võivaid ohte oma tervisele (sõltuvus, liigese- ja
rühivead, silmade kaitse) ning oskab oma igapäevatöös arvutiga neid ohte vältida, valides õige
istumisasendi, jälgides arvuti kasutamise kestust, tehes võimlemisharjutusi silmadele ja randmetele
jne;
13) kaitseb enda virtuaalset identiteeti väärkasutuse eest, valides igale keskkonnale uue tugeva
parooli ning vahetades paroole sageli, ega avalda sensitiivset infot enda kohta avalikus internetis;
14) kannab arvutisse fotosid, videoid ja helisalvestisi;
15) ühendab turvaliselt arvuti külge erinevaid lisaseadmeid (mälupulk, hiir, printer).
Õppesisu
Arvuti töövahendina
Sissejuhatus tekstitöötlusse. Teksti sisestamine, vormindamine ja kopeerimine. Plakati või
kuulutuse koostamine ning kujundamine. Töövõtted: ohutu ja säästlik arvutikasutus. Failide
haldamine: salvestamine, kopeerimine, kustutamine, pakkimine. Operatsioonisüsteemi graafiline
kasutajaliides.
Töö mitme aknaga. Infootsing internetis ja töö meediafailidega. Turvalisus, autorikaitse ja
isikuandmete kaitse. E-kirja saatmine koos manusega. Fotode, videote ja helisalvestiste
ülekandmine kaamerast, diktofonist ning telefonist arvutisse. Töö andmetega. Andmetabeli ja
sagedustabeli koostamine. Diagrammi loomine sagedustabeli põhjal. Esitluse koostamine. Slaidi
ülesehitus ja kujundus. Teksti, pildi, tabeli ja diagrammi sisestamine slaidile.
Referaadi vormindamine. Päis ja jalus, laadide kasutamine pealkirjades. Sisukorra automaatne
genereerimine. Lehekülgede nummerdamine.
Õppetegevus
Informaatikat õpitakse II kooliastmes valdavalt avastusõppe ja aktiivõppe vormis. Õpilastel
võimaldatakse ise tehes õppida uusi töövõtteid. Loenguid tuleks vältida, kuid samaaegu tagada
süsteemne käsitlus õpitavatest oskustest eelkõige hästi kavandatud ja tagasisidestatud õpiülesannete
kaudu. Et tagada õpitust arusaamine, tuleb toetada õpilaste refleksiooni õpitu kohta ja suulisi
ettekandeid. Õpilased peavad korrektset emakeelset terminoloogiat kasutades suutma selgitada oma
töövõtteid ning otsuseid. Peale valdavalt individuaalsete ülesannete tuleks õpilastele võimaldada
rühmatööd (sh veebipõhist keskkonda kasutades). Oluline on järgida metoodilise vaheldusrikkuse
printsiipi, varieerides järjestikustes tundides individuaalset ja rühmatööd ning avastuslikku ja
esitluslikku õpistrateegiat.
Referaadi ja esitluse koostamise teemad võetakse üldjuhul teistest õppeainetest, aidates seeläbi
kaasa õppeainete lõimumisele.
III kooliaste (7. klass)
Õpitulemused ja õppesisu
Õpitulemused
Õpilane:
1) leiab internetist teda huvitavaid kogukondi ja liitub nendega;
2) kasutab etteantud või enda valitud veebipõhist keskkonda sihipäraselt ja turvaliselt; liitub
keskkonnaga, valib turvalise salasõna, loob kasutajaprofiili ning lisab materjale;
3) reflekteerib oma õpikogemust ajaveebi kasutades;
5) loob uut veebisisu ja taaskasutab enda või teiste loodud veebisisu (tekstid, pildid, audio,
andmed), lähtudes intellektuaalomandi kaitse headest tavadest ja autori seatud litsentsi tingimustest;
6) kasutab ratsionaalselt valitud märksõnu ning ühisjärjehoidjaid omaloodud või internetist leitud
sisu märgendades;
7) vistutab videoid, fotosid ja esitlusi veebilehe sisse;
Õppesisu
Infoühiskonna tehnoloogiad
Internet suhtlus- ja töökeskkonnana. Infootsingu erinevad võtted ja vahendid.
Veebikeskkondadesse kasutajaks registreerumine, kasutajaprofiili loomine. Oma virtuaalse
identiteedi kaitsmine. Turvalise ja eetilise interneti-käitumise alused.
Eesti e-riik ja e-teenused. Omavalitsuse veebilehelt e-teenuste leidmine ning kasutamine.
Kodanikuportaali eesti.ee kasutamine.
Ajaveebi kasutamine õpikogemuse refleksiooniks. Veebipõhise kontoritarkvara kasutamine
dokumentide loomiseks koostöös kaasõpilastega.
Sisu tootmine ja taaskasutus, litsentsid. Esitluste, fotode, videote, audiomaterjali ja andmefailide
säilitamine, märgendamine ning jagamine veebikeskkonna vahendusel. Fotode, videote ja esitluste
vistutamine veebilehele.